محمدرضا متین فر
 
وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه
عدالت به معني حمايت از مظلوم است، نه مرعوب جوّ عدالت‌خواهي

                                       
آفتاب - سرويس سياسي: حجه‌الاسلام والمسلمين دكتر سيدمصطفي محقق داماد حقوق‌دان و رئيس پيشين سازمان بازرسي كل كشور در نشست ويژه «امنيت قضايي» گفت: «گاهي قاضي مي‌داند كه در جوّ سياسي راي مي‌دهد، اما در شرايطي قاضي در يك جوّ احساسي «عدالت‌خواهي» قرار گرفته و رايي مي‌دهد كه مي‌تواند رايي كاملاً ظالمانه باشد.»

به گزارش آفتاب، وي در اين نشست، با تعريف «امنيت قضايي» به‌مثابه «تامين دادخواهي عادلانه براي عموم شهروندان» آن را برآيند ۴ مولفه «معتبر بودن حق دادخواهي در جامعه»، «آگاهي و اطمينان مردم از وجود اين حق»، «تضمين تشكيلات مورد نياز براي دادخواهي از سوي حاكميت» و «وجود و انجام قضاوت و دادرسي عادلانه» دانست.

دكتر محقق‌داماد در سخنراني خود با تاكيد بر اهميت جايگاه قضاي اسلامي در تمدن اسلامي با اين پرسش كه منظور از دادرسي عادلانه در اسلام، آيا كشف حقيقت است يا فصل خصومت؟، با استناد به آياتي از قرآن مجيد به‌عنوان منبع اصلي فقه، نتيجه‌گيري كرد كه اسلام «كشف حقيقت» را اولي دانسته، لذا حكم به حق مي‌شود. پس قاضي بايد ابتدا كشف حقيقت نمايد.

اين حقوق‌دان و عضو هيات علمي دانشگاه با انتقاد از كم‌توجهي به «كشف حقيقت» در نظام حقوق خصوصي و مدني، رسيدگي عادلانه را محصول نظام مدون حقوقي دانست و با ذكر مستندات تاريخي يادآور شد كه در قضاي اسلامي همه شهروندان جامعه اسلامي «خودي» هستند.

وي همچنين استقلال قاضي را شرط لازم براي كشف حقيقت و دادرسي عادلانه دانست و تاكيد كرد كه در جامعه اسلامي هيچ‌گاه قوه قضاييه در زير فشار قوه مجريه قادر به حمايت از مظلومين و اعمال «دادرسي عادلانه نخواهد بود.»

دكتر محقق داماد، ضمن اعلام مصونيت قاضي به عنوان شرط استقلال قاضي گفت:
«اگر به راحتي قاضي را عزل كنند در واقع استقلال قاضي و امنيت قضايي را مخدوش كرده‌اند.»

وي همچنين يادآور شد: «از سوي ديگر اگر قاضي بدون توجه به نظام مدون قضايي با مصلحت‌سنجي و سياسي راي دهد، در اين صورت حقوق شهروندان ممكن است زير چكمه قضا از بين رود.»

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه ۱۳۸۹/۰۷/۲۳ توسط محمدرضا متین فر
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک